بهترین شاه تاریخ ایران
مطلب باران
فراتر از یک وبلاگ
نگارش در تاريخ 28 / 12 / 1391برچسب:, توسط mahdi

کوروش بهترین شاه تاریخ ایران

اعلامیه حقوق بشر کوروش

«منم کوروش شاه جهان، شاه بزرگ، شاه نیرومند، شاه انشان، شاه بابل، شاه سومر واکد شاه چهار کشور، پسر کمبوجیه (اسپنتان) شاه شهرانشان ،هنگامی که من با صلح و آشتی به بابل در آمدم و در میان شادمانی مردم بر تخت شاهینشستم، مردوک (رب النوع بابلی ها ) دلهای مردم نجیب بابل را به سوی من متمایل کرد. همه ی پادشاهانی که در کاخ های ممالک جهان نشسته اند از دریای بالا تا پایین (مدیترانه تا خلیج فارس) در بابل به پای من خراج ها را نثار کردند پاهای مرا بوسیدند.

از خدایان شهرها تمنا دارم که همه روزه برای طول عمر من دعا کنند و بگویند عمر کوروش شاه و پسرش را که ستاینده ی تواند طولانی فرماید» این اعلامیه که یک استوانه از گل پخته است دارای چهل و پنج سطر است که به عنوان اولین اعلامیه ی حقوق بشر جهانی معروف است.

 

مقبره ی کوروش در منطقه ی پاسارگاد 20 کیلومتری تخت جمشید 

 

کوروش که مادرش ماندانا دختر آژی دهاک بود تا 12 سالگی توسط چوپان پادشاه و به قولی توسط یک ماده گرگ پرورش یافت چون بخاطر خوابی که آژی دهاک دیده بود باید کوروش در نوزادی کشته می شد ولی وزیر آژی دهاک که هارپاک بود آن را به اسپاکو، چوپان شاه داد  تا بزرگ کند ولی این راز فاش شد و آژدی هاک دستور داد پسر وزیر را کشته و غذایی از آن درست کردند و در یک جشن به خورد وزیرش داد و وزیر کینه شاه را در دل گرفت تا اینکه نوه ی آژی دهاک یعنی همین کوروش بعنوان حاکم و فرمانروای سرزمین پدریش پارس انتخاب شد از اطاعت پدربزرگ سرباز زد و وقتی سپاه هارپاک عازم فارس شد به جای جنگ با کوروش با سپاه پارس متحد شده به هگمتانه آمده و آژیدهاک را سرنگون کردند. و از این تاریخ به بعد کوروش بنام جد پدرش هخامنش نام سلسله ی خود را هخامنشی نامید. راستی یکی از قبایل مهم پارس ها پاسارگاد نام داشت و هخامنش رئیس این قبیله بود. کوروش بجز سرزمین پارس ها خوزستان یا انشان را گرفت و پس از تصرف سرزمین ماد با تصرف بابل و آزادی اسیران بنی اسرائیل با لیدی ها همسایه شد و پس از جنگ با کرزوسلودیه و شهر سارد را که ثروت فراوانی داشت تصرف کرد ولی با کرزوس بخوبی رفتار کرد و او را از مشاوران خود ساخت ولی در حمله به شمال شرقی ایران و درگیر شدن با قوم ماساژت که رهبر آن زنی بنام تو می رسی بود کشته شد و پیکر او را به پاسارگاد آوردند و در مقبره او که سنگ نوشته ای به خط میخی پارسی باستان دارد و روی آن نوشته (منم کوروش ، شاه هخامنشی )

  



22

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: